Choco Ondernemers
 

Choco Ondernemers

Choco Ondernemers

€30

About this course

Over:

Een groep kinderen gaat de uitdaging aan om hun eigen fairtrade chocolademerk te ontwikkelen en het meest succesvolle bedrijf te worden. In dit programma ontwikkelen de kinderen 21e-eeuwse vaardigheden als creatief- en oplossingsgericht denken, samenwerken en presenteren.

 

De kinderen onderzoeken o.a. verse cacaovruchten, het productieproces en de productieketen. Ze krijgen lessen over marketing, pitchen en budgetteren en ontwerpen hun eigen chocoladewikkel met hulp van een grafisch vormgever. Ze pitchen hun bedrijf voor een bankier en werken toe naar de Heerlijke Eerlijke Chocolademarkt! Het eindevenement waar de kinderen hun zelf ontwikkelde fairtrade chocolademerken verkopen.

Doelgroep:

Groep 3 t/m 8.

Burgerschap leerdoelen:

Democratische cultuur
Bovenbouw leerlingen leren:
  • dat het meepraten over zaken die hen aangaan een (kinder)recht is;
  • hun mening te verwoorden en daar eenvoudige argumenten voor te geven;
  • hun eigen mening bij te stellen op basis van nieuwe inzichten.
Identiteit
Bovenbouw leerlingen leren:
  • te duiden wat ze denken, doen, willen en willen worden, en daar gepast naar handelen.
Solidariteit
Bovenbouw leerlingen leren:
  • taken uit te voeren of problemen op te lossen met respect voor de afspraken die onderling gemaakt zijn.
Duurzaamheid
Bovenbouw leerlingen leren:
  • na te denken over de mate waarin jij samen met anderen keuze hebt in vragen rond duurzaamheid;
  • kritisch na te denken over hun eigen gedrag en keuzes van anderen en het effect daarvan op de leefomgeving, dichtbij en veraf, nu en later.
Globalisering
Bovenbouw leerlingen leren:
  • over verschillende manieren waarop ze verbonden zijn met mensen uit andere delen van de wereld: productie, consumptie, ecologie, cultuur, media en migratie.
Denk- en handelwijzen

Bovenbouw leerlingen leren:

  • zich in een aantal verschillende communicatieve situaties zoals kringgesprek, vergadering en dialoog te houden aan regels van gespreksvoering; gericht vragen te stellen, hun mening te verwoorden en te reageren op standpunten en inzichten van anderen.

Ervaring:

“Het was wel spannend om voor een bankier te pitchen maar nu dat ik het een keer heb gedaan zou het de volgende keer minder eng zijn.”

- Leerling

Aangeboden door: